STRESS TEST

Stress test & stress symptomer

Bliv stressfri i naturen coaching forløb mod langvarig stress - kronisk stress - work life balance - online stresstest med stressniveau

Er du stresset? Tjek oversigten over stress symptomer og opdag mulige stresstegn. Nederst på siden finder du Seniorforsker dr. med. Bo Netterstrøm stresstest. En anerkendt online stress test der viser hvor højt stressniveau du har.

Stress symptomer

Er du stresset med tegn på stress, som f.eks langvarig stress symptomer? Test stress symptomer og bliv klogere på dine stresstegn.

Stress symptomer – de små hjælpere

Faktisk skal vi være værdsætte vores stress symptomer. Hvis de ikke var der og advarede os og tilmed stoppede os, så ville vi formentligt først opdage at noget var galt når vi blev syge.

Men når vi ikke lytter til vores stress symptomer der fortæller os at nu er det tid til at slappe af, så udvikler vi på et tidspunkt langvarig stress / kronisk stress.

Langvarig stress er ikke en sygdom men en ubalance der kan bringes tilbage i balance, hvilket er Lifetalent’s speciale. Over en længere periode med stress, så kan stress udvikle sig til sygdom. Der er forskere idag der mener at 95% af al sygdom starter med stress.

Forebyg stress og sygdom

Når du lære dine stress symptomer at kende, så lærer du at blive opmærksom på din egen tilstand og kan på den måde forebygge udvikling af langvarig stress / kronisk stress og sygdom.

I et stresscoaching forløb hos Lifetalent lærer du at blive opmærksom på dine stresstegn og kan handle konstruktivt, sådan at du aldrig bliver ramt af stress igen.

Oversigt

Typiske stresstegn

Nogle tegn på stress er mere typiske end andre, som f.eks hovedpine, hjertebanken, søvnbesvær, tankemylder og irritabilitet. Men stress symptomer kan individuelt set, være meget forskellige.

Stress eller angst

Da kroppen reagerer på samme måde når du er stresset og har angst, så er der en række fælles symptomer. Det er typisk symptomer som f.eks åndenød, uro, spændinger, hjertebanken, svedtendens, kvalme og svimmelhed.

Stress og søvn

Stress og søvn har en markant indvirkning på hinanden. Stress påvirker nemt søvnen negativt. Men får man omvendt nok søvn så er det svært at blive stresset.

Stressrelateret søvnbesvær (insomni) ses typisk ved problemer med at falde i søvn. Man vågner efter kort tids søvn og har svært ved at falde i søvn og vågner for tidligt opvågnen.

Søvnbesvær fører til stadig større søvnunderskud der typisk mærkes ved at man ikke er udhvilet om morgenen og bliver træt tidligt på dagen. Og måske føler sig træt og udmattet om dagen.

Søvnbesvær er et af de mest alvorlige stress symptomer bl.a. fordi man bliver træt når man kommer i søvnunderskud. Udover at træthed selvfølgelig forringer ens livskvalitet og helbred, så stiger ulykkesrisikoen også markant.

En anseelig andel af trafikulykker i Vesten sker ved at føreren falder i søvn ved rattet eller reagere for langsomt i trafikken da ens reaktionstid er væsentligt nedsat ved mangel på søvn.

Læs mere om stress og søvn

Læs om søvncoaching

Fysiske symptomer på stress

Tankemylder-stress-symptomer-tegn-paa-stress

Hyppig hovedpine, spænding/smerte i kæbe  |  brystsmerter, hjertebanken, hurtig puls | rystelser i krop, hænder og bævrende læber | halssmerter, rygsmerter, muskelkramper |  svimmelhed, besvimelse  |  tinnitus, ringetoner, summende eller poppende lyde | hyppig rødmende, svedtendens  |  tænderskæren | stammen | tics | kolde eller svedige hænder/fødder | Mundtørhed, synke-problemer | hyppige forkølelser, infektioner, herpes sår, helvedesild | udslæt, kløe, nældefeber, “gåsehud”, stress knopper |  hyppige infektioner | uforklarlige eller hyppige “allergi” angreb  |  halsbrand, mavesmerter, kvalme  | smerter i kroppen | ondt i mellemgulvet | overskydende luft i maven, bøvsen | hyppig vandladning | forstoppelse, diarré, tab af kontrol  | hårtab | vejrtrækningsbesvær, åndedrætsbesvær, åndenød, hyppigt sukkende | øget eller nedsat appetit | diarre | vægtøgning eller vægttab


De psykiske stresstegn

Hjælp til Søvnbesvær fra Søvn Coach

Pludselige anfald af panik  | indre uro | øget angst, bekymring, skyld, nervøsitet | øget vrede, frustration, fjendtlighed, irritabel | nervesammenbrud | nedtrykt , depression, hyppigehumørsvingninger | nedsat sexlyst eller præstation | søvnløshed, mareridt, foruroligende drømme | tankemylder | koncentrationsbesvær  | hukommelsesbesvær | indlærings-vanskeligheder | glemsomhed, forvirring | svært ved at træffe beslutninger | følelse af at være overbelastet, overvældet eller udmattet | hyppige grædeture eller selvmordstanker | følelsen af ensomhed eller værdiløshed  |  lille interesse i udseende  |  nervøse vaner, uro i kroppen


De adfærdsmæssige stresstegn

stresset-kvinde-stress-symptomer-tegn-paa-stress

Øget frustration, irritation,  vrede, aggressiv, nervøs | overreaktion med irritation |øget antal ulykker | obsessiv eller kompulsiv adfærd | nedsat præstationsevne eller produktivitet | dækker over dårligt arbejde | sygefravær | hurtig eller mumlende tale  |  overdreven defensiv eller mistænksom | problemer med at kommunikere og at dele | ubeslutsomhed | indesluttet | lav selvfølelse | social isolation | konstant træthed og følelse af svaghed | hyppig brug af “quick-fix” medicin | øget brug af stimulanser rygning, alkohol eller stofmisbrug | overdreven hasardspil eller impulskøb


Stress symptomer kvinder og mænd

Kvinder der er stresset oplever ofte at være grådlabil og kan have blødningsforstyrrelser og have det svært med fysiske berøringer. En stresset mand går ofte med problemerne selv og bliver indesluttet og har tendens til at opbygge aggression.

10 positive effekter ved stresscoaching

  1. Stresssymptomer forsvinder gradvist.
  2. Helbred og immunforsvar styrkes.
  3. Forbedring af søvnkvalitet.
  4. Øget energiniveau og mere overskud.
  5. Større glædesfølelse, indre ro og livsmod.
  6. Styrket hukommelse og koncentrationsevne.
  7. Bedre overblik, fokus og beslutningsdygtighed.
  8. Øget opmærksomhed, tålmodighed og nærvær.
  9. Styrket sansning – se, høre, smage, lugte og mærke.
  10. Lysten til kærlige berøringer og sex øges.

Tag en stress test

Anerkendt online stress test, udviklet af Seniorforsker dr. med. Bo Netterstrøm. Tjek dit stressniveau og opdag om du har et højt stressniveau.

Vær opmærksom på, at det kan være andre årsager end stress, der kan resultere i et højt stressniveau. Kontakt derfor altid din egen læge, hvis du er i tvivl.

Denne online stress test er gratis og den tager kun cirka 2 – 4 min. at klikke på svarmulighederne.

 

Websitet anvender cookies til trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at skabe markedsføring. Mere information

Dette website bruger cookies. Vi bruger cookies til trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at skabe markedsføring, der er mere relevant for dig. Hvis du klikker på "Accepter", så accepterer du vores brug af cookies.

Luk