Søvnproblemer ved stress

søvnunderskud, søvncoaching, søvnbesvær, stress, søvncoach, søvnproblemer, hjælp til søvnproblemer, søvnløshed og stress, stress og søvn, søvnproblemer og stress

Søvnproblemer kan skyldes alt lige fra dårlige søvnvaner til søvnsygdomme som f.eks søvnapnø. Men oftest er søvnproblemer forårsaget af stress. Langvarig stress fører typisk til søvnløshed. Stress og søvnløshed medføre søvnunderskud der har en lang række af negative konsekvenser. Har du søvnunderskud symptomer? Bliv klogere på søvn og stress og få hjælp til søvnproblemer i denne artikel!

Stress og søvn

Søvnløshed og stress hænger ofte sammen og forstærker hinanden ved at stress medføre søvnløshed der så igen medføre mere stress.

Søvnløshed kommer ofte til udtryk ved at man har svært ved at falde i søvn, svært ved at sove igennem eller man vågner for tidligt.

Og søvnløshed fører til søvnunderskud der typisk mærkes ved søvnunderskud symptomer som f.eks at man ikke føler sig udhvilet om morgenen og bliver træt tidligt på dagen og måske generelt føler sig træt og udmattet. Denne form for søvnproblemer kaldes i lægefagligt sprog søvnbesvær (insomni).

Typiske søvnunderskud symptomer

  • koncentrationsbesvær, glemsomhed,
  • uopmærksomhed, irritabilitet, tristhed
  • søvnanfald i monotone situationer
  • hovedpine, mave – og tarmproblemer

Alvorlige konsekvenser ved søvnunderskud

Søvnunderskud medføre træthed der reducere ens funktionsniveau markant og øger risikoen for at begå fejl og at der opstår ulykker.

Undersøgelser viser eksempelvis at en træt person der kører bil, svarer til en alkoholpåvirket person bag rattet, med øget risiko for at falde i søvn.

Hvis man blot er lidt i søvnmangel hele tiden, så er ens generelle trivsel, performance og helbred væsentligt reduceret. Og lever man sådan igennem mange år, så øges risikoen markant for at man også bliver syg.

Søvnunderskud og sygdom

De seneste års dansk og international søvnforskning viser at søvnproblemer med et langvarigt søvnunderskud øger risikoen betydeligt for at man havner i statistikken over typiske danske dødsårsager:

– kræft
– hjertekarsygdomme
– diabetes (sukkersyge)
– alzheimer og demens
– mentale lidelser
– selvmord
– trafikulykker

Fordele ved den gode søvn

En god søvn gør dig sundere, gladere, skarpere, smukkere og tilføre mere energi og overskud til din krop, sind og sjæl.

En god søvn er et solidt fundament at bygge en aktiv hverdag på med ægte nærvær og skarpt fokus. Og så er en god søvn den bedste garant for et langt liv, ved godt helbred.

Undersøgelser viser at den gode søvn er den bedste forebyggelse af de ovenævnte livsstilssygdomme som de fleste danskere dør af.

Hvordan får man en god søvnkvalitet?

Det er individuelt lidt forskelligt hvad der skal til for at få en god søvnkvalitet. Men længden, dybden og sammenhængen af ens nattesøvn er generelt set afgørende for om man har en god eller dårlig søvnkvalitet.

Søvnforskere i Danmark og internationalt er generelt set enige om at alle voksne mennesker, med ganske få undtagelser har behov for 7 – 9 timers sammenhængende søvn hver nat.

Ens alder spiller ind på ens søvnlængde. En tommelfingerregel er at man som barn og teenager har brug for en længere søvn og når man bliver ældre over 50 år, så bliver søvnlængden lidt kortere.

Forskerne nævner også, at man ikke kan kompensere for kort nattesøvn ved eksempelvis at spise sundere eller træne. Nej, den gode nattesøvn er en fysiologisk, biologisk nødvendighed der har en markant indflydelse på stort set alt i ens liv.

Desuden også at vi mennesker groft kan opdeles i A og B – mennesker også kaldet kronotyper. Vi fungerer lidt forskelligt ved at gå i seng enten tidligere eller lidt senere om aftenen.

Den gode nyhed er, at de fleste mennesker kan løse deres søvnproblemer og forbedre deres nattesøvn ved blot få justeringer i deres søvnrutiner.

Søvncoaching mod søvnproblemer

Vil du gerne høre hvordan du med søvncoaching kan få hjælp til søvnproblemer?

Få hjælp til at sove bedre!

Book en tid til ca. 15 min. gratis og uforpligtende forsamtale eller book en tid til første samtale i et søvncoaching – forløb med en Søvncoach.

Læs mere om søvncoaching

Kilder:

“Gode råd til dig med søvnbesvær” – publikation fra Dansk Center for Søvnsygdomme

“Søvn og Sundhed” – publikation af Vidensråd for Forebyggelse

“Derfor sover vi” uddrag fra bog skrevet af Neurolog og Søvnekspert Mathew Walker

meditation, meditere, dyb søvn meditation, dyb ro meditation

Lær kunsten at meditere

Ved at lære at meditere og praktisere meditation dagligt kan man b.l.a. fremme en dyb ro og dyb søvn. Det medføre bl.a. […]

Websitet anvender cookies. Mere information

Dette website bruger cookies. Vi bruger cookies til trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at skabe markedsføring, der er mere relevant for dig. Hvis du klikker på "Accepter", så accepterer du vores brug af cookies.

Luk