SØVNPROBLEMER

Hjælp til søvnproblemer - søvnbesvær med søvnunderskud fra Søvn Coach

Få hjælp til søvnproblemer med søvnbesvær der er stressrelateret. Lifetalent’s Søvn Coach er ekspert i søvnbesvær, søvnunderskud og stress. Få lagt en søvnplan der giver dig en god nattesøvn.

Hvad er søvnbesvær?

Søvnbesvær kendetegnes ofte ved at man har svært ved at falde i søvn, svært ved at sove igennem eller man vågner for tidligt. Disse søvnproblemer med søvnforstyrrelser og søvnmangel fører til større søvnunderskud der typisk mærkes ved at man ikke er udhvilet om morgenen og bliver træt tidligt på dagen. Denne form for søvnproblemer kaldes i lægefagligt sprog søvnbesvær (insomni).

Søvnunderskud

At sove er ligeså fundamentalt nødvendigt som at trække vejret, drikke vand og at spise. Og kommer man i søvnunderskud der ses ved følgende symptomer og konsekvenser.

Søvnunderskud symptomer

Typiske symptomer ved søvnunderskud:

  • koncentrationsbesvær, glemsomhed,
  • uopmærksomhed, irritabilitet, tristhed
  • søvnanfald i monotone situationer
  • hovedpine, mave – og tarmproblemer

Søvnunderskud konsekvenser

  • ikke er udhvilet om morgenen
  • bliver træt tidligt på dagen
  • generelt er træt og udmattet

Ved træthed reduceres ens funktionsniveau markant hvilket bl.a. øger risikoen for at begå fejl og at der opstår ulykker.

Undersøgelser viser f.eks at en træt person der kører bil, svarer til en alkoholpåvirket person bag rattet, med øget risiko for at falde i søvn.

Hvis man blot er lidt i søvnmangel hele tiden, så er ens generelle trivsel, performance og helbred væsentligt reduceret. Og lever man sådan igennem mange år, så øges risikoen markant for at man også bliver syg.

De seneste års dansk og international søvnforskning viser at en langvarig udsættelse for en kort søvn, på under 7 timer og dårlig søvnkvalitet, øger risikoen betydeligt for at havne i statistikken over typiske danske dødsårsager:

– kræft
– hjertekarsygdomme
– diabetes (sukkersyge)
– alzheimer og demens
– mentale lidelser
– selvmord
– trafikulykker

Fordele ved den gode søvn

En god søvn gør dig sundere, gladere, skarpere, smukkere og tilføre mere energi og overskud til din krop, sind og sjæl.

En god søvn er et solidt fundament at bygge en aktiv hverdag på med ægte nærvær og skarpt fokus. Og så er en god søvn den bedste garant for et langt liv, ved godt helbred.

Undersøgelser viser at den gode søvn markant forebygger de livsstilssygdomme som de fleste danskere dør af, herunder i særdeleshed kræft, diabetes, demens og hjertekarsygdomme.

Hvad er god søvnkvalitet?

Det er individuelt lidt forskelligt hvad der skal til for at få en god søvnkvalitet. Men længden, dybden og sammenhængen af ens nattesøvn er generelt set afgørende for om man har en god eller dårlig søvnkvalitet.

Søvnforskere i Danmark og internationalt er generelt set enige om at alle voksne mennesker, med ganske få undtagelser har behov for 7 – 9 timers sammenhængende søvn hver nat.

Og de nævner også, at man ikke kan kompensere for kort nattesøvn ved f.eks at spise sundere eller træne. Nej, den gode nattesøvn er selve fundamentet for et godt helbred!

Desuden også at vi mennesker groft kan opdeles i A og B – mennesker også kaldet kronotyper. Vi fungerer altså bedst bedst ved at gå i seng enten tidligere eller lidt senere om aftenen.

Den gode nyhed er, at de fleste mennesker kan opnå en god nattesøvn ved blot få korrekte justeringer i deres søvnrutiner.

Hjælp til søvnproblemer

Ved søvncoaching samtaler eller i et stresscoaching forløb skabes de bedste forudsætninger for at du kan sove godt.

Dette sker ved at du får justeret dine søvnrutiner og du får tilrettelagt en søvnplan der forbedrer din nattesøvns længde og kvalitet.

I et samarbejde ser vi på mulige årsager til dine søvnproblemer. Du får viden og værktøjer til at stoppe, håndtere og forebygge det stress der forårsager dit stress.

Vi ser på dine individuelle behov for søvn. Som f.eks om du er A eller B – menneske (kronotyper), dit naturlige søvnbehov og din livssituation.

Med udgangspunkt i dine behov finder vi resultatskabende løsninger. Du søvnplan og tips ned som du vil bruge når du kommer hjem.

Hvordan kan en Søvn Coach hjælpe?

Søvn Coach – samtalen:

60 min. samtale via video

  • planlægning af søvnvaner (søvnhygiejne) før, under og efter nattesøvnen
  • håndtering af mange tanker (tankemylder) og negative / positive følelser
  • forebyggelse af yderligere stress og forbrænding af stresshormoner (kortisol)

Opfølgnings – samtalen:

30 min. samtale på telefon efter 2 – 4 uger

  • undersøge søvnen
  • justeringer af søvnplanen

Kilder:

Lifetalent’s søvncoaching er primært baseret på viden fra Dansk Center for Søvnsygdomme og rapporten ”Søvn og Sundhed”, (2015) publiceret af Vidensråd for forebyggelse. Og desuden nyeste internationale søvnforskning herunder den verdensberømte, højt anerkendte Neurolog og Søvnekspert Mathew Walker der bl.a. har skrevet den anmelderroste bog “Derfor sover vi

Søvncoaching

Få hjælp til søvnproblemer. Book en tid til 90 min. søvncoaching, hvor vi sammen ligger en personlig søvnplan der matcher dig og dit liv.

Websitet anvender cookies til trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at skabe markedsføring. Mere information

Dette website bruger cookies. Vi bruger cookies til trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at skabe markedsføring, der er mere relevant for dig. Hvis du klikker på "Accepter", så accepterer du vores brug af cookies.

Luk