Søvnproblemer ved stress

Søvnproblemer

Stress medfører ofte søvnproblemer der typisk ses ved at man:

  • har svært ved at falde i søvn eller falder hurtigt i søvn
  • vågner tidligt og har svært ved at falde i søvn igen
  • har svært ved at sove en sammenhængende nattesøvn

Søvnforstyrrelser og manglende søvn fører til stadig større søvnunderskud der typisk mærkes ved at man ikke er udhvilet om morgenen og bliver træt tidligt på dagen.

Symptomer på søvnunderskud

Generelt set mærker man mangel på fysisk energi og mentalt overskud der viser sig konkret med f.eks koncentrationsbesvær, glemsomhed, uopmærksomhed. irritabilitet, tristhed, hovedpine, søvnanfald i monotone situationer samt mave – og tarmproblemer.

Konsekvenser ved dårlig søvn

At sove er ligeså fundamentalt nødvendigt som at trække vejret, drikke vand og at spise. Og kommer man i søvnunderskud så reduceres ens funktionsniveau markant hvilket bl.a øger risikoen for at begå fejl og at der opstår ulykker.

Undersøgelser viser f.eks at en træt person der kører bil svarer til en alkoholpåvirket person bag rattet, med øget risiko for at falde i søvn.

Hvis man blot er lidt i søvnunderskud hele tiden, så er ens generelle trivsel, performance og helbred væsentligt reduceret. Og lever man sådan igennem mange år, så øges risikoen markant også for at man bliver syg.

Fordele ved at sove godt

En god søvn gør dig sundere, gladere, skarpere, smukkere og tilføre mere energi og overskud til din krop, sind og sjæl.

En god søvn er et solidt fundament at bygge en aktiv hverdag på med ægte nærvær og skarpt fokus. Og så er en god søvn den bedste garant for et langt liv, ved godt helbred.

Undersøgelser viser at den gode søvn effektfuldt forebygger de livsstilssygdomme som de fleste danskere dør af, herunder særligt kræft, diabetes, demens og hjertekarsygdomme.

Hvad er god søvnkvalitet?

Det er individuelt lidt forskelligt hvad der skal til for at få en god søvnkvalitet.

Længden, dybden og sammenhænget af ens nattesøvn er generelt set afgørende for niveauet af ens søvnkvalitet.

Søvnforskere i Danmark og internationalt er enige om at alle voksne mennesker, med ganske få undtagelser har behov for 7 – 9 timers sammenhængende søvn hver nat. Og at vi mennesker groft kan opdeles i A og B kronotyper der fungere bedst ved at gå i seng enten tidligere eller senere om aftenen.

Hvad kan søvncoaching gøre for dig?

Ved søvncoaching samtaler eller i et stresscoaching forløb skabes de bedste forudsætninger for at du kan sove godt.

Vi finder årsagen til det stress der giver dig søvnproblemer.

Vi ser på om du er A eller B menneske og præcist hvor længe du har behov for at sove. Du får viden og værktøjer til at

ved at tage udgangspunkt i dine naturlige behov og finde resultatskabende løsninger der matcher dit liv.

Som certificeret Stress Coach og Life Coach der har specialiseret sig i søvnproblemer, tankemylder, work/life balance og anti-aging. Så kan jeg både lære dig at håndtere stress. Men også at finde effekfulde løsninger på dine søvnproblemer, der er langtidsholdbare og skræddersyet til dig og dit liv.

Hvad indeholder et søvncoaching program?

Søvncoaching 1:

60 min. samtale på telefon eller video

  • planlægning af søvnvaner (søvnhygiejne) før, under og efter nattesøvnen
  • håndtering af mange tanker (tankemylder) og negative / positive følelser
  • forebyggelse af yderligere stress og forbrænding af stresshormoner (kortisol)

Søvncoaching 2:

30 min. opfølgningsamtale på telefon, 2 – 4 uger efter første samtale

  • undersøgelse af søvnen i et søvnskema
  • tilrettelæggelse af ny justeret søvnplan

Søvncoachingen er baseret på videnskabelige undersøgelser og anbefalinger fra bl.a nyeste danske og internationale søvnforskning.

Søvncoaching

Book en tid til 90 min. søvncoaching (Sleep Coaching), hvor vi sammen ligger en personlig søvnplan.

Vil du vide mere er du velkommen til at ringe på tlf. 21 70 11 35, alle dage kl.10 – 20 eller send en mail til info(a)lifetalent.dk


KLIENTUDTALELSER

Kvinde, 37 år, Leder

Jeg led blandt andet af søvnløshed mange andre symptomer på stress. Det krævede mod at spørge om hjælp. Rohan har lært mig flere gode teknikker, så nu sover jeg betydeligt bedre og har fået mere energi og føler større glæde. Tak Rohan!

Mand, 44 år, Vice President

Rohan reagerede med det samme på min henvendelse, og efter en kort tlf. samtale mødtes vi få dage senere. Rohan forstod hurtig hvor mine udfordringer lå – og ikke lå. Med en god snak, træning i meditation og en række gode råd, forlod jeg mødet med en større bevidsthed om og klar plan for, hvad jeg skal ændre på for at få min nattesøvn tilbage.

Kvinde, 22 år, Studerende

Min søvncoaching hos Rohan var en rigtig god og personlig en af slagsen. Sessionen lagde ud med en snak om min søvn og mine problemer, hvor Rohan spurgte meget ind og prøvede at spore sig ind på, hvem jeg var, og hvad jeg havde brug for ift. min søvn. Jeg blev taget meget seriøst og fik udleveret en notesbog til også at tage egne noter. Jeg fik en masse gode råd og vejledning, der både indebar fakta og videnskab samt en mere spirituel tankegang. Dette synes jeg var en virkelig god blanding, som omfavnede mange dele af det fysiske samt psykiske, som spiller ind på mine søvnproblemer. Det var også rigtig rart at få nogle konkrete ting at gå i gang med, så jeg forhåbentlig kan komme til at sove bedre. Især synes jeg det var rart at mærke et menneskeligt engagement fra Rohan, som afslutningsvis også gjorde opmærksom på, at jeg altid kan ringe, hvis der er noget omkring sessionen, som undrer mig

Læs flere klientudtalelser

Bliv stressfri – den bedste version af dig!

Plus: Indre ro | nærvær | balance | flow | velvære | sundhed | energi | overskud | mental klarhed | performance

Minus: Stress årsager | stress hormoner | stress symptomer | udbrændthed | degenerering | sygdomsrisiko ‎

Websitet anvender cookies til trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at skabe markedsføring. Mere information

Dette website bruger cookies. Vi bruger cookies til trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at skabe markedsføring, der er mere relevant for dig. Hvis du klikker på "Accepter", så accepterer du vores brug af cookies.

Luk