SØVNCOACHING

søvncoach, søvnunderskud, søvnbesvær, søvncoaching

Søvnen – den naturlige mirakelkur

Med søvncoaching fra en Lifetalent Søvncoach kan søvnbesvær og stress med søvnunderskud stoppes og erstattes med god søvn.

For ikke længe siden var mundheldet “sov når du bliver gammel” populært. Men de seneste års søvnforskning har gjort det mundheld til skamme.

Søvnens betydning

Søvnforskning har dokumenteret at søvnen er selve fundamentet for menneskets vitalitet, velvære og helbred. Og at søvnen er den naturlige, fysiologiske, biologiske proces der påvirker menneskets hjerne og krop mest.

Med søvncoaching kan du få tilpasset søvnlængden og optimeret søvnkvaliteten så du kan sove godt uden søvnbesvær. Og der er alt at vinde!

Fordele ved god søvn

Det er veldokumenteret at god søvn uden søvnunderskud, søvnbesvær og stress er, den mest effektfulde forebyggelse af demens, parkinson, diabetes, kræft, hjerte – og karsygdomme, der er de sygdomme flest danskere dør af.

God søvn er også den bedste kur hvis man vil tabe sig, se mere naturligt attraktiv ud, præstere bedre, lære hurtigere, huske bedre, træffe bedre beslutninger og forsinke aldring osv.

Ulemper ved dårlig søvn

På den korte bane medfører kort søvnlængde og dårlig søvnkvalitet ubalancer i hjernen og kroppen samt symptomer på søvnunderskud som f.eks træthed, tankemylder, irritation mv.

Over længere tid stiger risikoen markant for at udvikle psykiatriske lidelser som f.eks depression og angst samt de livsstilssygdomme som de fleste danskere dør af.

Heldigvis viser forsøg også, at når man genopretter søvnen og sover godt igen, så genopretter man også tidligere skader med dårlig søvn. Der er altså alt at vinde og intet at tabe, ved at få den gode søvn tilbage!

Lifetalent søvncoaching

Lifetalent’s Søvncoach, Stresscoach og Lifecoach Rohan Brochstedt har over 20 års professionel erfaring med stress og søvnbesvær og har siden 2015 arbejdet som personlig coach for ledere, selvstændige og specialister.

Book en tid til 15 min. gratis, uforpligtende telefonisk samtale om din søvn og hvordan søvncoaching også kan hjælpe dig!

Søvncoaching – forløb

I et søvncoaching – forløb finder vi i samarbejde frem til årsagerne til dine søvnproblemer og tilrettelægger en søvnplan der giver dig den optimale søvn.

Søvncoaching forbedrer din søvnkvalitet uanset om årsagen til dine søvnproblemer er:

  • uhensigtsmæssige stimulering med kunstigt lys, koffein, alkohol mv.
  • uregelmæssig søvn, for lidt søvn eller søvn på forkerte tidspunkter
  • stress, angst mv. der bl.a. medføre et højt niveau af stresshormoner

Søvncoaching hos Lifetalent:

  • har altid en positiv effekt på søvnkvaliteten, fordi den imødekommer menneskets helt naturlige, fysiologiske, biologiske behov for at kunne overleve og leve i balance
  • bygger på nyere evidensbaseret viden om hvordan naturens døgnrytme med lys og mørke, høj arousal, A og B kronotyper, stimulanser mv. påvirker søvnkvaliteten
  • hos en erfaren coach der ser dig, dit liv og dine udfordringer i et både dybt og bredt perspektiv. Og kan hjælpe dig som både Søvncoach, Stresscoach og Lifecoach
søvnunderskud, søvncoaching, søvnbesvær, stress, søvncoach

Forsamtale

En forsamtale er en gratis, uforpligtende telefonisk samtale på ca. 15 min. Vi taler om dine søvnproblemer og hvordan du kan løse dem med søvncoaching.

Book en tid

I gang med søvncoaching

Vil du i gang allerede idag med et søvncoaching forløb? Så book en tid 7 – 14 dage frem til en videosamtale eller face to face samtale i min klinik i Kgs. Lyngby. Så mailer jeg en søvndagbog til dig, som du skal printe ud og udfylde dagligt indtil den første samtale.

Den første samtale

Den første samtale på video eller face to face i Kgs. Lyngby varer op til 90 min. afhængig af dig individuelle behov. Under samtalen gennemgår vi din søvndagbog for at finde frem til årsager til dine søvnproblemer. Og vi taler om det vigtigste du kan gøre, for at fremme en høj søvnkvalitet.

På baggrund af denne søvncoaching samtale udarbejder og aftaler vi en individuel søvnplan som du skal følge.

Opfølgende samtaler

De opfølgende samtaler er op til 6 ugentlige telefoniske samtaler på ca. 5 – 15 min. pr. gang med en Søvncoach. Formålet er at finjustere søvnplanen og fastholde de nye tiltag. For at få det bedste resultat med en søvn der passer til dig og dit liv. Så skal hjernen og kroppen lige vænne sig til forandringerne, og de nye tiltag skal repeteres dagligt i cirka 4 – 8 uger, før de bliver til vaner.

Et søvncoaching forløb koster kr. 2.500 inkl. moms.

Book en tid til en forsamtale eller den første samtale i et søvncoaching forløb med en Søvncoach.

Søvndagbogen

Søvndagbogen er det vigtigste værktøj når man skal rette op på søvnbesvær og søvnunderskud. Ved at føre søvndagbog opnås et realistisk overblik over søvnen. Søvndagbogen kan helt konkret vise hvor meget du sover og hvilken adfærd du skal justere, for at optimere din søvns længde og kvalitet.

Du vil højst sandsynligt opleve, at oplysningerne i dagbogen afslører uhensigtsmæssig adfærd, der måske endda meget nemt kan justeres, så din søvn bliver bedre.

Det bedste resultat opnås ved at udfylde søvndagbogen i mindst 2 uger. Men den første søvncoaching samtale kan finde sted fra 1 – 2 uger efter du er startet med at udfylde søvndagbogen.

Bedre søvn med søvncoaching!

Vil du gerne i gang med at forbedre din søvn i et søvncoaching – forløb?

Book en tid til ca. 15 min. gratis og uforpligtende forsamtale eller book en tid til første samtale i et søvncoaching – forløb med en Søvncoach.

Når du har booket den første samtale i et søvncoaching – forløb så får du hurtigst muligt tilsendt søvndagbogen pr. mail. Du skal herefter blot printe den ud, udfylde den dagligt og tage den med til den første samtale i søvncoaching – forløbet.

10 gode råd til en bedre søvn

1. Gå i seng og stå op regelmæssigt

Intet forebygger søvnbesvær og søvnunderskud bed end regelmæssighed! Søvnforskere anbefaler at du går i seng og står op på de samme tidspunkter (+/- 1 time) hver eneste dag, også i weekender og ferier. Det vigtigste at overholde er at stå op på samme tidspunkt hver dag. Det skyldes at lyset om nulstiller det indre ur om morgenen.

2. Mørke betyder hvile og lys aktivitet

Lys har spiller en afgørende rolle for vores aktivitetsniveau og døgnrytme. En tommelfingerregel er at, jo stærkere lys, jo højere aktivering. Ved at udsætte sig for stærkt udendørslys de første timer på dagen og undgå stærkt lys om aftenen, så fremmer vi automatisk en hensigtsmæssig døgnrytme der er altafgørende for at optimere den gode søvn.

Hjernens produktion af melatonin, også kaldet søvnhormonet, er styret af lys. I mørke produceres der melatonin og når vi får lys ind i øjnene stopper produktionen. Derfor er et godt råd at mørkelægge soveværelset fuldstændigt og helt undgå lys i løbet af natten.

3. Gear ned inden nattesøvnen

Indre uro forårsaget af fysisk aktivitet, tanker, følelser og stress i løbet af dagen kan gøre det svært at falde i søvn og påvirker søvnlængden og søvnkvaliteten. Derfor er det hensigtsmæssigt at skabe geare ned senest 1 time før du skal sove. Bedst er det at tilrettelægge en personlig søvnrutine der er både selvforkælende og søvndyssende. Det kan f.eks være at du massere dine fødder og ben med en lækker olie, tage et varmt bad eller benytter afslapningsteknikker med f.eks stille musik, meditation, yoga el. lign.

4. Søvnfremmende motion

Motion fremmer generelt set den gode nattesøvnen fordi man bliver fysisk træt af at forbruge sine energiressourcer og fordi kroppen automatisk efterspørger hvile efter udfordrende fysisk aktivitet. Motion er bare ikke hensigtsmæssigt de sidste 2 – 3 timer lige inden du skal sove, fordi motion øger pulsen og der udskilles stresshormoner og sukker der giver aktivere hjernen og kroppen. Og en aktiv hjerne og en krop fuld af energi, kan ikke falde i søvn.

5. Sov køligt i soveværelset

Kropstemperaturen falder automatisk i nattetimerne hvilket fremmer den gode nattesøvn. Men for høj varme i soveværelset kan give den modsatte effekt så vores søvnkvalitet forringes. Ved at sove i et køligt soveværelse med 13 – 18 grader kan vi fremme den gode nattesøvn.

6. Miljøet i soveværelset

TV og andre skærme hører ikke hjemme i et soveværelse. At se en dramatisk film eller en politisk debat kan nemt udløse stresshormoner. Og falder du i søvn foran et tændt fjernsyn, så registrere hjernen stadig alle lyde der øger hjernens aktivitet.

Hvis man vil vænne sin hjerne og krop til at sove bedst optimalt i sin seng så sørg for kun at bruge soveværelse og seng til at sove og dyrke sex i.

7. Tænk på noget rart

Bekymringer og tanker, der gør dig vred, frustreret eller bekymret, aktivere speederen i dit nervesystem og udløser stresshormoner. Prøv derfor i stedet at fokusere på noget rart der er sket i løbet af dagen. Du kan gøre det til en god vane at tænke på mindst 3 ting som du er taknemmelig for den dag. Positive følelser får dig til at slappe af og falde til ro.

8. Mad og stimulanser

Mad sætter gang i fordøjelsen, og holder dig vågen. Spis derfor helst tidligt om aftenen og ikke et tungt måltid. Hvis du bliver sulten hen på aftenen så spis en banan eller andet med tryptofan i og drik noget varmt som f.eks urtete eller varm mælk. Undgå helt at drikke med koffein og drik maksimalt 1 genstand alkohol, tidligt på aftenen.

9. Stå op

Det er bedre at stå op, end at ligge søvnløs i timevis. Også selv om du kommer i søvnunderskud. Når du står op, undgår du, at sengen forbindes med ikke-søvn. Din hjerne skal opdrages til at sove, når den ligger i en seng. Hvis du har problemer med at sove, så stå op, læs en bog, lyt til stille musik, vand dine planter eller puds sølvtøjet. Når du føler dig træt eller efter ca. et kvarter, så prøv igen at gå i seng.

10. Søvncoaching

At booke en Søvncoach og en gang for alle få tilrettelagt en optimal individuel søvnplan kan vise sig at være den bedste investering du i dig selv og dit liv. En god søvn er en fysiologisk, biologisk nødvendighed der er selve fundamentet for et menneskes vitalitet med fysisk energi og mentalt overskud samt følelse af velvære og et godt helbred.

En investering i din søvn i samarbejde med en erfaren Søvncoach der optimere længden af din søvn samt din søvnkvalitet er det bedste afsæt for succes, både på den korte og lange bane, samt alle områder i dit liv!

Book en Lifetalent Søvncoach

Lifetalent’s Søvncoach er erfaren og certificeret både som Søvncoach, Stresscoach og Lifecoach og har derfor de bedste forudsætninger at hjælpe dig med både søvnbesvær og stress med flere årsager, der medføre søvnbesvær med søvnunderskud.

Book en tid til ca. 15 min. gratis og uforpligtende forsamtale eller book en tid til første samtale i et søvncoaching – forløb med en Søvncoach.

Websitet anvender cookies. Mere information

Dette website bruger cookies. Vi bruger cookies til trafikmåling og optimering af sidens indhold samt til at skabe markedsføring, der er mere relevant for dig. Hvis du klikker på "Accepter", så accepterer du vores brug af cookies.

Luk